bitcoinschool oracle problem

Oracle Problem

In 2017 werd gedacht dat de blockchain technologie het werk van o.a. notarissen etc overbodig zou maken. Vrachtbrieven, kadaster gegevens, alles zou in een blockchain opgeslagen kunnen worden. De blockchain is echter helemaal geen handige technologie. Ze is groot, traag en inefficiënt. Alle gegevens die je van “buitenaf” toevoegt, zijn alsnog afkomstig van een derde partij en kunnen niet zomaar voor waar aangenomen worden. Dus al zou je vrachtbrieven opnemen in een blockchain, moet je alsnog erop vertrouwen dat de inhoud in de vrachtbrief klopt. Aangezien je dus alsnog een derde partij moet vertrouwen, heeft de blockchain in dit geval geen meerwaarde. Alles wat dus van extern in de blockchain wordt geschreven is onderhevig aan het “Oracle Problem”.