bitcoinschool block

Block

Een block is de basis waarop de blockchain gebaseerd is.
Bitcoin is begonnen op 3 januari 2009 om 19:19 met het door Satoshi Nakamoto geminde genesis block. In het genesis block staat een verwijzing naar een krantenartikel van The Times op 3 Januari 2009:

“The Times 03/Jan/2009 Chancellor on brink of second bailout for banks”.

Satoshi Nakamoto

Na het eerste block duurde het nog 6 dagen totdat het tweede block gemined werd en vanaf dat moment slaat de Bitcoin klok gemiddeld elke 10 minuten door een nieuw block te produceren. Maar hoe ziet zo’n block er nu precies uit; in dit artikel leggen we het uit.

Blockheader

Allereerst bestaat elk block uit de blockheader. Deze bevat op zichzelf wederom een aantal metadata te weten:

• 1 De versie van de software
  • 2 De hash van het vorige block (bij het genesis block is deze hash: “0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000”
  • 3 De root hash van de merkle tree
  • 4 Het tijdstip waarop het block gemined is
  • 5 De target van de huidige difficulty
  • 6 De Nonce

Transacties

Naast de blockheader bestaat elk block ook uit minimaal 1 maar meestal meerdere transacties. De eerste transactie is de “coinbase” ofwel de transactie die de miner het recht geeft om zichzelf de op dat moment geldende reward uit te betalen voor het werk dat hij geleverd heeft.

Het “maken” of “minen” van een geldig block is een actie die uitgevoerd wordt door speciaal daarvoor ontwikkelde hardware. ASIC-miners. Dit proces wordt uitgelegd in het artikel van mining.

Zowel de blockheader als ook elke transacties worden meermaals gehashed waardoor deze minder plaats in beslag nemen, zodat er veel transacties in een block opgeslagen kunnen worden.