bitcoinschool blockchain

Blockchain

De blockchain is de technologie die Bitcoin mogelijk maakt. Het is een gedecentraliseerd grootboek, waarin alle transacties worden opgeslagen. Elke nieuwe transactie wordt toegevoegd aan een blok en vervolgens verspreid naar alle computers in het netwerk. Deze computers verifiëren de transactie en voegen het blok toe aan de blockchain. Omdat alle computers in het netwerk een kopie van de blockchain hebben, is het niet mogelijk om de gegevens te vervalsen of te wijzigen zonder consensus van het hele netwerk.

De blockchain-technologie heeft ook toepassingen buiten Bitcoin. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt om de supply chain van goederen te volgen, het stemmen in verkiezingen te verifiëren, en om fraude in de financiële sector te voorkomen.