bitcoinschool broker

Broker

Een broker is een tussenpersoon. Deze tussenpersoon handelt als het ware voor jou om bitcoin te kopen of te verkopen. Bij een broker kan je doorgaans geen eigen specifieke orders inleggen. Je geeft aan de broker aan: Koop voor 50 euro aan bitcoin voor me. De broker zal vervolgens de markt opgaan en deze actie voor je uitvoeren. Hetzelfde geldt voor een verkoop.

Het grote verschil tussen een broker en een exchange is dat je bij een broker zelf de prijs niet kan bepalen waarvoor je bitcoin wil kopen of verkopen, maar dat doet de broker voor je. Bij een exchange kan je verschillende typen orders invoeren waarbij je de prijs zelf kan bepalen. De markt bepaalt vervolgens of je order uitgevoerd wordt of niet. Als je bij een broker koop of verkoopt weet je dat je opdracht altijd uitgevoerd wordt.

Brokers zijn over het algemeen iets gebruiksvriendelijker dan exchanges, maar hebben daarentegen doorgaans wel hogere kosten.