bitcoinschool exchange

Exchange

Een Bitcoin exchange is een handelsplatform waar bitcoin gekocht, verkocht en bewaard kunnen worden. Op een exchange plaats je orders om bitcoin te kopen en te verkopen. Bij een exchange koop je bitcoin dus niet van de exchange zelf, zoals dat bij een broker het geval is, maar van andere gebruikers die ook op diezelfde exchange zitten.

Exchanges spelen een belangrijke rol bij het bepalen van de prijs van bitcoin; de marktvraag en -aanbod wordt real-time bijgehouden op alle veelgebruikte exchanges.

Over het algemeen kan je stellen dat de kosten die je betaalt voor het aan- of verkopen van bitcoin bij een exchange goedkoper zijn dan wanneer je bitcoin koopt of verkoopt bij een broker.

Tegenwoordig zijn de meeste exchanges waar je bitcoin kan kopen in Nederland gereguleerd door De Nederlandsche Bank (DNB). Er zijn ook exchanges in het buitenland, maar elke exchange die zich richt op de Nederlandse markt, moet in het register van aanbieders van cryptodiensten staan.

Een grote Nederlandse exchange is Bitvavo, maar andere exchanges die veel gebruikt worden bij Binance, Bl3P of Coinbase